zondag 28 november 2010

Buitenschilderen met Daan Muehlhaus (1907-1981),in het voorjaar van 1979.



Peter van Loon, geschilderd m.b.v. Daan Muehlhaus,
Landbouwweg bij Wijngaarden Z.H., voorjaar 1979
De eerste keer dat ik buiten naar het motief schilderde was in het voorjaar van 1979. Dat was samen met, en onder leiding van, Daan Muehlhaus die zich uit eigen beweging over mij als beginnende schilder ontfermd had. Het gebeurde bij Wijngaarden (Z.H.) vlak bij een doodlopende landbouwweg. Ik had al heel wat keren buiten in mijn eentje zitten tekenen, maar buiten werken met olieverf was nieuw voor mij. Ik kan me herinneren dat ik blij was dat het een stil weggetje was. Zonder veel kans op pottenkijkers.
Ik voelde me aanvankelijk onzeker. Maar wie zou dat niet zijn? Zeker als je je realiseert dat je naast een rasschilder staat! Het ging gelukkig vrij snel voorbij en daarvoor in de plaats kwam het plezier van het buiten zijn.  Bovendien kwam het gevoel naar voren dat je aan je droom kon ruiken. De droom om later ook schilder te kunnen worden net als Daan Muehlhaus en al die schilders weer voor hem.  Voordat we werkelijk aan de slag gingen met olieverf gaf hij eerst nog een demonstratie in het tekenen met Conté a Paris krijt. Niet alleen maakte hij onderstaande tekening, maar hij demonstreerde hoe hij vooraf, thuis in het atelier, zijn krijtjes prepareerde. Onze ezels stonden niet ver van elkaar en we hebben hetzelfde plekje geschilderd. Enkele jaren geleden zag ik de versie van Daan Muehlhaus nog terug in de etalage van A.L.Franken aan de Voorstraat. Aan mijn studie ontbrak nog van alles en Muehlhaus heeft er op het laatst het nodige aan gedaan.  Hij heeft er het raffinement ingestopt dat ik, de beginneling, miste. Ik heb het dan ook niet voor een honderd procent van Loon door laten gaan. Ik heb er linksonder mijn initialen PvL'79 en rechtsonder m.b.v. DM opgezet. Simpel vanuit het principe - ere wie ere toekomt!  

In de namiddag, we waren klaar, besloot Muehlhaus via de dorpskern van  Wijngaarden terug te rijden. Vooral om mij aan de andere kant van het dorp het nog, schijnbaar, onbedorven landschap te tonen. De namiddagzon gaf een mooi tegenlicht. Alles leek mee te werken en deed zijn best om een onvergetelijke moment te creëren. De zuring stond hoog in bloei, dat gaf een soort oranje/rode waas over de weiden.  Daar staken de zonbeschenen ruggen van de roodbonte koeien mooi bij af. Het verraste ook Muehlhaus en daar was hij niet op voorbereid.  Hij kreeg de vermaarde klap van de natuur en was merkbaar onder de indruk. Snel parkeerde hij zijn auto op een bruggetje onder een stel bomen en stapte uit de auto. Even vergat hij alles om zich heen, deed nog een pas naar voren en sprak voor zichzelf letterlijk,  ik citeer met excuses; ,,Godverdomme! Zo heeft Willem Maris het nog nooit gezien!''
Hij heeft nog wat foto's genomen, maar het ging schemeren en we moesten weer naar huis. De volgende dag moest ik naar mijn werk, terug naar de werkelijkheid van alledag.   Daan Muehlhaus is die volgende dag terug gegaan en heeft een van zijn betere buitenstudies uit zijn laatste periode gemaakt.
Inspiratie is mooi, maar vaak een ongrijpbaar verschijnsel!

Meer Daan Mühlhaus op Flickr petervanloon2259's Photostream.




Daan Muehlhaus, landbouwweg bij Wijngaarden Z.H.1979 krijt.
   


Daan Muehlhaus. Bij Wijngaarden Z.H.,Westeinde, olieverf op marouflé.
  



Daan Muehlhaus, Westeinde bij Wijngaarden Z.H.(detail).
   




Daan Muehlhaus en zijn Peugeot 504 bij Hoornaar.
Zo stond hij ook in Wijngaarden met zijn auto.
   

Peter van Loon en Daan Mühlhaus/Muehlhaus
landschap in de buurt van de Vlist in de Krimpenerwaard (Z-H)
olieverf/doek 30x40 cm
gesigneerd (door Mühlhaus) Mühlhaus & v. Loon Behangers
relativerend grapje van Mühlhaus
coll. Peter van Loon

 




Peter van Loon in 1980 opnieuw bij Wijngaarden, het Westeinde.
Weer met Daan Muehlhaus en dit keer ook met mevrouw Buytink.
(foto F. Buytink)
   

Daan Muehlhaus 1907-1981  in Hoornaar aan het schilderen.

Daan Muehlhaus  papaverbollen en antieke flesjes voor een oud-hollandse tegelwand (witjes) 1979

Deze aanzet door Muehlhaus heb ik in dit verband opgenomen omdat het de demonstratie in schil-
deren is die hij voor mij deed toen ik de eerste keer op zijn atelier was uitgenodigd.   Dat speelde kort
voor bovenstaand schilderavontuur. Buitenschilderen was de logische vervolgstap op het werken 
aan zo'n stilleven. Voor het stilleven had Muhlhaus een losse plaat mahonie als ondergrond en een  
plaat board ,waar hij antieke 'witjes' op had geplakt, vormde de achtergrond. Hij heeft me de attributen
nog meegegeven om zelf bij mij thuis te kunnen oefenen.    Die pogingen liet ik later op zijn atelier  
door hem beoordelen en voor ik het wist was ik er kind aan huis.                                                             
Ik ben hem en mevrouw Buytink, die zeker ook genoemt moet worden, nog altijd dankbaar voor      
hun gastvrijheid, steun en vriendschap.                                                                                                       

1 opmerking: