vrijdag 5 november 2010

Een schetsboekje, Ibiza, door A.J. Zwart.(1903-1981)


Buitenkant Ibiza schetsboekje door A.J. Zwart (1903-1981), 17x24 cm.
   

 A.J. Zwart heeft een tijd op het Spaanse Ibiza gewoond en gewerkt. Ik heb een klein schetsboekje uit die periode in mijn bezit. De charme ervan is voor mij, behalve dat het vlotte tekeningen van een schilder zijn, dat je er aan kunt zien dat het schetsboekje voor hem een gebruikvoorwerp was. Hij gebruikte het, lijkt me, als geheugensteun bij het maken van zijn schilderijen. Je ziet het aan de bruine vlekken. Vlekken die het gevolg zijn van spatjes olieverf, die in het het maakproces op het papier terecht zijn gekomen. Het boekje zal regelmatig in de buurt van zijn palet hebben gelegen. Hier en daar zie je enkele kringen van het uitbijten van de olie dat in het papier is gedrongen. Met een beetje goede wil en fantasie is het een bescheiden kijkje in de keuken van de schilder.   Het meeste is waarschijnlijk met een zacht potlood getekend. Potlood in een schetsboek geeft af. Aan de afdruk van een andere tekening ,op de achterkant van een ervan, valt af te leiden dat er ooit minimaal een is uitgehaald. Een tekening van een ezel voor een boerenkar zoals er meer in het schetsboekje staan.  Die hangt misschien wel mooi ingelijst bij iemand aan de muur. Hier volgt de rest.





A.J. Zwart 11



A.J.. Zwart 13
  



A.J. Zwart 14
  



A.J. Zwart 15
  

A.J. Zwart 1
 


A.J. Zwart3
 


Aad Zwart 4
 

A.J. Zwart 5
 

A.J. Zwart 6
 


Arie  Zwart 7
 

A.J. Zwart 8

Adrianus Johannes  Zwart 9
 
A.J. Zwart 16

A.J. Zwart 12

Aad  Zwart 10



A.J. Zwart 2
 

A.J. Zwart 17


2 opmerkingen:

  1. Jacqueline van Domburg6 november 2010 om 14:57

    Heel erg leuk om dit te lezen en te bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Peter, ik weet niet meer hoe ik op je blog ben terechtgekomen, maar ik vind het heel interessant! Ik zal hem blijven volgen.
    Groet, Will Bakker

    BeantwoordenVerwijderen