dinsdag 9 november 2010

Daan Muehlhaus, op foto, hij signeerde meestal D.Mühlhaus (1907-1981)


Daan Muehlhaus in de zeventiger jaren
 
Meer over Daan Mühlhaus en het Mühlhausarchief. 

Nog bij zijn leven probeerde ik de Dordtse schilder Daan Mühlhaus uit te horen over zijn verleden en zijn werk als kunstenaar. Dit met de achterliggende gedachte dat niet alle kennis over hem met hem verloren mocht gaan.


Ik heb me toen voorgenomen zoveel mogelijk gegevens over hem te verzamelen en voorzichtig de rol van Mühlhaus biograaf op me te nemen. Bovendien begon ik me meer 'verantwoordelijk' te voelen voor het beeld van zijn nalatenschap in tekst en afbeelding.

Daan Muehlhaus/Mühlhaus in het atelier in Pictura
midden jaren vijftig

Zo langzamerhand is er een aardig 'Mühlhaus archief' aan het groeien, een archief waar ik in de toekomst regelmatig uit zal blijven publiceren. Er is bij mij,  zoals dit bij iedere biograaf en verzamelaar zou moeten zijn, behoefte aan meer. Meer foto's, meer afbeeldingen van schilderijen, meer artikelen of krantenknipsels, eigenlijk aan alles dat helpt om een zo volledig mogelijk beeld van zijn leven en dat van zijn werk en oeuvre te kunnen krijgen. In dit blog, zal ik er regelmatig onderdelen van naar buiten brengen -  Mede ook om het beeld van de schilder Daan Mühlhaus op internet niet alleen door wat willekeurig bij welke kunsthandel of veiling dan ook opduikt te laten bepalen. Neem nu alleen al deze foto's! Het werd m.i. hoog tijd dat er wat behoorlijke foto's van Mühlhaus te vinden zijn.
Ik ben uiteraard altijd geïnteresseerd in nieuwe informatie, zowel in de vorm van tekst- als in beeldmateriaal. Daar ga ik vanzelfsprekend zorgvuldig mee om. Email/peter2009.1959@hotmail.com

Daan Mühlhaus ook op Flickr petervanloon2259's Photostream.

Daan Mühlhaus/Muehlhaus voor de door hem vervaardigde
 muurschildering bij Overwijn in Dordrecht.
 
Daan Mühlhaus/Muehlhaus bij de Pont Neuf in Parijs.

Daan Muehlhaus aan het aquarelleren in Spanje, begin zestiger jaren.

Daan Muehlhaus in Hoornaar aan het schilderen.

Daan Muehlhaus in Parijs, '53?


Daan Mühlhaus/Muehlhaus 1907-1981
bij de opening van de uitbreiding van
lijsten en kunsthandel Adri Bakker en Zoon
op de Spuiweg in Dordrecht
foto - Will Bakker op 29-01-1981


Geen opmerkingen:

Een reactie posten