dinsdag 8 maart 2011

Deel 1- Daan Mühlhaus/Muehlhaus in Parijs



 

Daan Mühlhaus/Muehlhaus
straat in Parijs, foto door de schilder

Mühlhaus heeft behalve zijn olieverven,
aquarellen en tekeningen prachtige foto's van
 Parijs gemaakt waarvan dit een voorbeeld is.
(c coll. Daan Mühlhaus archief)
Na de Tweede Wereldoorlog was er voor Daan Mühlhaus eindelijk gelegenheid (1907-1981) om naar het buitenland te reizen. Hij maakte reizen naar Italië, daar had hij kennissen, en verder o.a. naar Zwitserland (Lugano), België, Luxemburg, Spanje en Frankrijk.

In Frankrijk was het vooral Parijs dat hem steeds weer opnieuw trok.
Hij heeft er dan ook veel en aantrekkelijk werk gemaakt.

De voorbije oorlogsjaren waren voor Daan Mühlhaus een periode waarin hij als schilder "volwassen" werd. Hij voelde zich zeker genoeg om (minimaal twee keer) de zalen van Pictura met zijn werk te vullen, in 1942 en 1943. Veel van zijn Dordtse collega's gingen in die periode ook van hun kunst leven en dat kun je op het eerste gezicht wel opmerkelijk noemen. Men kon in de oorlog beter van de kunst leven dan in de jaren ervoor. Maar toen de jaren van angst voorbij waren lagen er nieuwe en andere mogelijkheden voor Mühlhaus in het verschiet. Hij hoefde het niet ver te zoeken want de wederopbouw van Nederland bood genoeg materiaal tot schilderen en Daan Mühlhaus liet zich op dit gebied niet onbetuigd. Maar de mogelijkheid om te reizen liet Mühlhaus ook niet koud. Hij deed uiteindelijk beide.
Hij schilderde het herstel van de Rotterdamse havens, de werkzaamheden aan het Hollands Diep het herstel van de Moerdijkbruggen, teveel om in dit verband op te noemen. Maar hij ging eveneens op reis!



Daan Mühlhaus bij de Pont Neuf aan de Seine in Parijs
Intimi weten dat de eerste reizen naar Parijs begonnen in gezelschap van een grote groep leden van Pictura en hun aanhang. Maar Daan Mühlhaus maakte zich al snel van de grote groep los.In zijn ogen gingen zijn medereizigers meer voor het feesten en het plezier dan voor het serieuze werk. Hij kon het zich niet permitteren te feesten en te lanterfanten, hij wilde werken en hij had een gezin om voor te zorgen.
Voor Mühlhaus was er niet het veilige vangnet van de contra-prestatie waar zoveel collega's wel gebruik van konden maken.

Maar in zijn eentje, of met een serieuze collega, genoot Daan Mühlhaus van wat Parijs hem als schilder had te bieden. Hij stelde geen hoge eisen op het gebied van comfort - slapen deed hij gewoon in zijn auto en met stokbrood en een stuk worst en kaas vulde hij zijn maag -  voor de sfeer en het gevoel onder de mensen te zijn een grote kop warme chocolademelk in een café in de buurt van de Hallen.



Daan Mühlhaus/Muehlhaus, kade langs de Seine in Parijs
olieverf/papier later op paneel geplakt,
voorheen coll. Wim Gründeman
   
Zoals op bovenstaande foto's te zien is werkte Mühlhaus met kleine paneeltjes die hij in het deksel van zijn schilderkist prikte, soms met de kist op schoot en anders gewoon voor hem op de grond. Verder tekende en aquarelleerde hij veel. Als laatste steun fotografeerde hij zodat hij, terug in Nederland, een schat aan studiemateriaal tot zijn beschikking had waar hij verder mee vooruit kon.

In het volgende blog ga ik verder in op het werk dat hij aan de hand van het vele studiemateriaal maakte voor
Kunsthandels zoals de Gebroeders Koch, een kunsthandel die vestigingen in zowel Amsterdam,Rotterdam en Den Haag had.

Lees meer over Mühlhaus en tevens de andere blogs op http://www.eenschilderindordrechtnl.blogspot.com/ - zie het blogarchief rechtsboven


Daan Mühlhaus/Muehlhaus, Seine Paris
waterverf/aquarel gesigneerd Dan. Mühlhaus '65
  



Daan Mühlhaus/Muehlhaus, Place des Pyramides- Parijs
olieverf/marouflé 40x50 cm
voorheen coll. Wim Gründeman
nu privé collectie Carole Denninger
http://www.caroledenninger.nl/
  


Daan Mühlhaus/Muehlhaus, foto
Pont St. Michel, Parijs
(c. coll. Daan Mühlhaus archief)

Tot kort geleden was er niet veel over Daan Mühlhaus' activiteiten
met de fotocamera bekend, daar sprak je niet over als schilder, het
werd als schilderonwaardig beschouwd. Een bij intimi bekende
plagerige uitspraak van Cor Noltee; "Daniëlle Mühlhausen ging
eens buiten schilderen,- knip knip",  zegt ons al voldoende.
"En dat terwijl we jarenlang buiten zij aan zij hebben staan
schilderen!", verzuchte Mühlhaus toen hij dit verhaal vertelde.

In de collectie van het Daan Mühlhaus archief zijn alleen al van
Parijs meer dan 130 foto's van zijn hand digitaal opgeslagen.
Die verdienen op zich al hun eigen aparte aandacht -
er zitten hele fraaie bij.
  


Daan Mühlhaus/Muehlhaus, studieblad gendarmes
pen en Oostindische inkt
   


Daan Mühlhaus/Muehlhaus, studie
aan de Seine in Parijs, krijttekening
  


Daan Mühlhaus/Muehlhaus, buitenstudie
place de la Concorde, Parijs
olieverf/paneel
gesigneerd r.o.


Daan Mühlhaus/Muehlhaus 1907-1981
de Seine gezien vanaf het Louvre,  Parijs
olieverf op doek
collectie Dordrechts Museum/ schenking mevrouw F. Buytink
 

 

groep leden van Pictura op excursie,
 Daan Mühlhaus staat derde van rechts
foto uit de collectie van Daan Mühlhaus
(c. coll. Daan Mühlhaus archief)



 










   











  
 



 



  

1 opmerking:

  1. Jacqueline van Domburg22 maart 2011 om 23:11

    Natuurlijk besef ik dat het veel werk is maar ik
    lees het heel erg graag het is helder geschreven,
    prettig om te lezen en schitterende werken zeer plezierig om naar te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen