vrijdag 15 oktober 2010

Maurice Sijs België 1880-1972 woonde, werkte en exposeerde ooit nog in Dordrecht.

Er werd in mei 2011 bij veilinghuis de Vuyst in Lokeren ( http://www.de_vuyst.com/ ) België, een tweetal werken van Maurice Sijs geveild (zie de afbeeldingen in dit blog)


Omslag boek  Maurice Sijs,
door Guido Sijs.
In mijn vorige blog noemde ik terloops de Belgische schilder Maurice Sijs (1880-1972).


Ik deel met Muehlhaus de waardering voor deze Belgische schilder die nog in Dordrecht heeft gewoond en gewerkt.
Hij was zelfs in de periode 1917-1922 lid van van het plaatselijke Teekengenootschap Pictura. Dordrecht is omstreeks diezelfde tijd de ligplaats en vermoedelijk vertrekpunt voor hem en zijn woonboot "'t Nest". Dit was een vissersloep waarmee Sijs de rivieren afzakte. Hij gebuikte het tevens als atelier.
Bert Jintes ontdekte dat Sijs in Dordrecht zelfs nog een huis aan de St.Jorisweg  (nr.2) had gekocht.
In de jaren 1917, 1921 en in 1930 had Sijs éénmansexposities in Pictura. Het is mijns inziens dan ook meer dan waarschijnlijk dat Daan Muehlhaus één van die tentoonstellingen gezien heeft. In ieder geval toch die van 1930?   
Een leuke bijkomstigheid is dat we tijdens het onderzoek naar Maurice Sijs nog een extra 'Dordtse Sijs' hebben kunnen vinden. Een uitvarende tjalk op de Oude Maas voor Dordrecht.  Deze ontdekking is bevestigd door Guido Sijs, achterneef en biograaf van de schilder. In het boek, op blz.30,  heet het schilderij nog; ''Een botter vaart binnen te Volendam". Nu corresponderen we nog over een nieuwe titel. Suggesties?

Maurice Sijs
een uitvarende botter op de Oude-Maas voor Dordrecht
tempera/paneel 26x38 cm
particuliere collectie België
bron; Guido Sijs

Ooit heb ik dat mooie boek over Sijs in mijn bezit gehad, geschreven door zijn achterneef Guido Sijs, maar dat heb ik lang geleden aan mijn te vroeg overleden vriend Bert Jintes van Kunsthandel de Rode Deur doorverkocht.  Geregeld vind ik het nog jammer dat ik het niet meer in mijn boekenkast heb staan.  Het hier afgebeelde schilderijtje van de Grote Kerk is ooit bij Bert Jintes in de verkoop geweest. Het Dordrechts Museum zat toen te slapen en 'Droomde nog niet van Dordrecht'. Men liet deze kans in ieder geval aan zich voorbij gaan. Het werkje is in de tempera techniek geschilderd, net als vele werken van A.P. Schotel die deze techniek overigens van Sijs heeft overgenomen.
Een topwerk uit  het oeuvre van Daan Muehlhaus ,Atelier in Pictura" dat zich gelukkig wel in het bezit van het Dordrechts Museum bevind, - (je kunt per slot van rekening niet altijd slapen) -, is eveneens in deze techniek met temperaverf geschilderd.

Bronnen; Daan Muehlhaus, Bert Jintes, Carole Denninger en Guido Sijs.

Biograaf Guido Sijs stelt de oeuvrelijst van de werken door Maurice Sijs samen, het is van belang dat zoveel mogelijk werken en informatie bij hem bekend zijn.


Maurice Sijs. De Grote Kerk in Dordrecht.

 Maurice Sijs (Belgie 1880-1972).
De Voorstraatshaven in Dordrecht
waarschijnlijk in tempera geschilderd




"'t Nest", de visserssloep van Maurice Sijs
met handschrift van de schilder

 





Maurice Sijs  bende kuikens
olieverf/paneel  25x27 cm 
gesigneerd r.o.
uit boek Maurice Sijs door Guido Sijs

toen ik een kleine twee jaar geleden de postertjes
van de schilder Hans Versfelt in de stad zag hangen
werd ik ook weer sterk aan dit soort taferelen van
Maurice Sijs herinnerd.  Zag het werk van Versfelt
voor het eerst jaren geleden in een etalage van een pand
in Breda waar vroeger een meubelzaak in had gezeten
vond het toen meteen een goede schilder




 


Maurice Sijs
collectie galerie veilinghuis de Vuyst, Lokeren (Bel.)
http://www.de-vuyst.com/
opgenomen in de oeuvrelijst werken van Maurice Sijs door Guido Sijs

Maurice Sijs
veilinghuis de Vuyst, Lokeren
http://www.de-vuyst.com/

Maurice Sijs
veilinghuis de Vuyst, Lokeren (België)
http://www.de-vuyst.com/




1 opmerking:

  1. Weer heel erg leuk om te lezen!
    Tjalk op de Oude Maas bij Dordrecht vind ik erg mooi vooral ook de warme kleur!

    BeantwoordenVerwijderen